• Fri fragt ved ordrer over 650,-
  • Over 75 000 tilfredse kunder
  • Rådgivning fra eksperter
  • Hurtig levering inden for 1-2 dage
  • Mere end 300 forskellige modeller
Til checkout (0)

Er du klar til golfsæsonen 2021?


Skrivet av Tobbe Abrahamsson
Tobbe Abrahamsson | 27 april 2021
Golfer

Golfsæsonen er her allerede og de fleste baner er på trods af Corona godt besøgte. Siden påsketid er det gået løs og forårsvejret inviterer golfspillerne til den første runde! Men er du nu også virkelig klar til det? Jeg forklarer dig, hvordan du kan udnytte foråret og begynde sæsonen optimalt.

Næsten hvert år ved sæsonstart føles svinget rigtig godt på mine første runder. Derefter går næsten alt optimalt og jeg klarer at opnå mine 34-36 point. Jeg tænker altid: "det bliver min sæson. Men så sker der noget. Det er som om jeg blev vækket af en vintersøvn. Kroppen begynder at føles ret stiv, bolden flyver ikke derhen, hvor den skal, chippene kommer ikke tæt nok på flaget og puttene er alt andet end konsekvente.

Det jeg i de sidste par år har lagt mere mærke til, er at man efter vinterpausen slet ikke rigtig ved, hvor man står. Man må først igen udvikle sin følelse for det rigtige sving. Endnu har man ingen store forventninger til sig selv og man tænker heller ikke så meget over svinget eller muskulaturen endnu. Lyder det bekendt?

Vi går som golfspillere bare ud, nyder de første runder og slår bolden fra A til B. Fornøjelsen er i højsædet. Det ser ud som om alt går efter planen. Men desværre kan dette nemt vende. For at få et godt grundlag for en samlet set bedre sæson, er god forberedelse obligatorisk. Der er altså meget at gøre, for at få det bedste ud af sæsonen!

At bringe kroppen i centrum

For at få en god start på sæsonen, bør man forberede sin krop tilstrækkeligt. Der findes mange gode øvelser til at træne mobilitet og på den måde forebygge skader.

I videoen finder du 6 effektive øvelser, som du nemt og uden hjælpemidler kan lave derhjemme. Gennemfør hver øvelse én gang, men det samlede program flere gange og helst et par gange om ugen for at opnå de bedste og mest vedvarende resultater. Tro mig, du vil lægge mærke til forskellen.

Udover mobilitet er det vigtigt at opbygge styrke. Til dels for at undgå unødvendige skader, men også for at hente et par meter mere ud af driveren. Tænk på at varme rigtigt op før spillet. Det tjener ikke kun til forebyggelse af skader, men man kan også i nogle tilfælde spare et par slag, særligt i begyndelsen af runden.

De der vil investere noget i deres muskulatur skal helt sikkert kigge på Superspeed Golf. Muskulære fremskridt er dermed praktisk talt garanteret.

Er dit udstyr klar til start?

Uden et godt, vedligeholdt golfudstyr, ingen gode resultater. Er dine køller rene og intakte? Hvordan føles grip'ene? Har du stadigvæk golfhandsker i god tilstand?

Vær sikker på, at bag'en indeholder alt, hvad du har brug for til de første runder. Har du nok golfbolde og tees? Og endnu vigtigere: spiller du overhovedet med den rigtige golfbold? Prøv vores golfbold fitting-tool for at være sikker.

Forbered det mentale spil

Golf er, som vi alle ved, en meget mental sport, der både kan være frustrerende såvel som meget fornøjelig. Fra himmelråbende jubel til dødeligt bedrøvet kan den ændre sig fra det ene slag til det andet. Hvis man kunne håndtere dette bedre, ville resultatet efter min mening være meget bedre. Naturligvis kræver dette, som alt andet i golf, meget øvelse. Men der er nogle ting, som du kan tænke over, for i løbet af runden at være positivt indstillet igen og hente det bedste ud af dig selv.

1. Tro på hvad du (bør) gør(e)
Hav din rutine med dig før hvert slag og stå ved de beslutninger, du har truffet. At tøve før slaget fører normalt til et helt andet resultat, end det du ønsker.

2. Hav et klart mål
Hvor skal bolden lande og hvordan kommer man derhen? Jo klarere målet og fokusset er, desto færre fejl vil du have i dit spil.

Tænk fra slag til slag
Dette er ikke helt nemt, men yderst effektivt. Kun det næste slag tæller! Det bringer intet, at se bagud, at tænke over det sidste dårlige slag og være vred. Se fremad, yd dit bedste og læg alt positivt i det næste slag.

Hvad er dine mål?

For at gøre sæsonen lidt mere interessant og afvekslende er det tilrådeligt at sætte sig mål. Gængse mål er for eksempel at forbedre sit handicap, at ramme fairway'en bedre eller at mestre indspilsslagene. Ved at sætte sig mål lægges der et lidt andet fokus på træningen og spillet på banen.

Når du for eksempel vil ramme flere fairways, koncentrerer du dig automatisk mere om hvert eneste slag, for at opnå dit mål. Når du rammer flere fairways, bliver det også lettere for dig at ramme greenen og du reducerer antallet af slag.

Med et fornuftigt fastsat mål kan du få mere ud af din træning. I stedet for at satse på distancen og bare slå så langt som muligt, koncentrerer du dig mere om at træne de enkelte fastsatte mål. Træn for eksempel kortere distancer og reducér på den måde spredningen i slagene!

Find før hvert slag et nyt mål og skift roligt køllen hyppigere. Derigennem bliver dine slag mere præcise. Træningen af de enkelte mål styrker også dit fokus, din koncentration og din evne til at træffe beslutninger - det er vigtige komponenter for succesfuldt at spille en runde.

Træningsafstemning i løbet af sæsonen

For at vide om du er på rette kurs skal du løbende analysere dit spil og bringe dine svagheder ind i træningen. Du kan analysere dine runder på en simpel måde eller også på en mere moderne måde. Det første kræver en lille indsats på runden, da du så skal tage notater til hvert slag.

En simpel analyse kan se sådan ud, at du noterer, om du har ramt fairwayen og greenen eller hvilket antal putt du har brugt. Et skridt videre i analysen går du, når du noterer om du misser fairwayen til højre eller venstre. Så får du et samlet billede af, hvordan dine slag ser ud og i hvilken retning de har tendens til at gå.

Tip: Hvis du har et golfur, kan du altid tilgå alle data digitalt. Et rigtigt godt redskab, når du vil analysere dit spil!

Garmin rundeanalyse

Vig ikke tilbage for at spørge din træner

Efter de første runder kan det godt være, at det giver mening at lade dit sving blive vurderet. I mit tilfælde begynder sæsonen normalt rigtig godt. Men efter de første runder, begynder jeg at tænke efter. Så kan en golftræner eventuelt hjælpe.

Henvend dig til din træner for at foretage små tilpasninger i dit golfsving. Beskriv dine mål for sæsonen og udarbejd sammen øvelser for at nå derhen. Ofte synes man, at det er nemt selv at foretage ændringer. Med professionel hjælp får du de rigtige tips og hjælpemidler og kan få mere ud af din træning og dit spil.

Konklusion: Det afhænger alt sammen af forberedelsen

Og, føler du dig startklar? Tag et øjeblik og overvej, hvordan din sæson skal se ud. Sæt dig mål, som du gerne vil opnå! Det vil gøre det meget sjovere for dig og du vil arbejde mere koncentreret og fokuseret, når du har et mål du kan arbejde hen imod.

Glem desuden ikke mobilitets- og styrketræning. Med en god fysisk form og solid udholdenhed kan du koncentrere dig bedre under hele runden.

God fornøjelse og godt spil!
Tobbe fra Out of Bounds.

Blogskribent på golfbanen med tommelfingrene i vejret

Gå ikke glip af næste kampagne - tilmeld dig vores nyhedsbrev her!