• Fri fragt ved ordrer over 650,-
  • Over 75 000 tilfredse kunder
  • Rådgivning fra eksperter
  • Hurtig levering inden for 1-2 dage
  • Mere end 300 forskellige modeller
Til checkout (0)

5 grunde til at du (endnu) ikke har forbedret dit handicap


Skrivet av Erik Tellman
Erik Tellman | 1 mars 2020
Jagten pa et lavt handicap

Jagten pa et lavt handicap

At forbedre dit handicap kan være en langsom og frustrerende proces. De fleste af os golfspillere øsnker et lavt handicap, helst så hurtigt som muligt. Men det går ikke altid så hurtigt, og måske en af de største hindringer er ikke, hvordan du spiller på banen, men det mentale.

Har du nået dine mål hidtil i denne sæson? Er du tilfreds med, hvordan du spiller lige nu, eller ser du plads til forbedring? Som golfspiller er der naturligvis altid noget, vi kan arbejde på, der forbedrer vores spil og score på banen.

Der er mange måder at forbedre din golf på. Ved at købe nyt golfudstyr kan det give dig nye muligheder. Du kan også tage golfundervisning ved din pro, der med et trænet øje ser, hvilke forbedringer du kan gøre. Her kan du finpudse dit swing og din teknik. Selvom disse metoder faktisk forbedrer dit spil, skal du ikke glemme, at golf stort set er en mental sport, og succes er ofte i dit hoved.

Tror du, at det tager lang tid at nå dine mål? Vi vil introducere dig til fem hindringer på vejen mod et lavere handicap, hindringer, som du kan overvinde ved blot at finde nye måder at tænke på.

1. Du spiller for følelsesmæssigt

Følelser kan være det mentale brændstof til dit spil eller den største hindring. Hvordan du opfører dig følelsesmæssigt, har en stor indflydelse på dit spil, og hvordan resultatet er efter din runde. Ting både på og udenfor banen påvirker dit spil. Du kan lade vrede eller frustration overtage, når du spiller dårligt. Alle spillere lave fejl, også de spillere, du ser på Europaturen. Målet er ikke altid, at du spiller fejlfrit, men hvordan du håndterer dine følelser, når fejlene kommer. Har du set nogen af de store professionelle golfspillere slå deres bold i vandet? Så har du måske også bemærket, at de viser meget lidt skuffelse og negative følelser efter slaget. De fortsætter med at spille deres spil, i fred og ro.

Et godt eksempel er Ricky Fowler. Efter en chip, der så lovende ud i starten, rullede bolden ned i vandet bag greenen. Men ikke kun det, det var ikke muligt at droppe bolden, og han måtte gøre flere forsøg, før han endelig kunne afslutte hullet.

Hvordan ville du have håndteret dette, hvis det var dig?

Enhver golfspiller ville være forstyrret efter sådan en situation, men det hjælper ikke at blive ophidset. For chancen for at de næste par slag, ikke går som du vil, er meget større. De professionelle golfspillere har lært at håndtere svære situationer, der kan ske i løbet af en runde. Du kan også! Tag nogle dybe indåndinger! Ideelt undgå de negative følelser helt, ellers havner du let i en følelsesmæssigt nedadgående spiral. At tage kontrol over dine følelser er nøglen til et stabilt spil og et godt resultat, hvilket naturligvis er nødvendigt for at forbedre dit handicap.

2. Du spiller for risikabelt

"Ingen risiko - intet sjovt", med denne indstilling er det ofte meget sjældent, at du ender med 36 point eller mere efter runden. Spil i stedet smart og tag ikke unødvendige risici på banen. Det er godt, at du sætter høje mål for dit spil, men når målene bliver urealistiske, bliver dit spil alt for risikabelt. Dette gælder især på dårlige dage, vær ærlig med dig selv og udfordre ikke lykken.

Måske er vejrforholdene ikke gode? I sådanne situationer er det smart at tilpasse dit spil til de gældende forhold. Naturligvis er risiko altid en faktor i dit golfspil, men spillere med et lavt handicap ved, hvor grænserne går og kan planlægge deres spil i henhold til vejret.

3. Du tager den forkerte beslutning

Dette punkt går hånd i hånd med det foregående, om at spille for risikabelt. Men vi kan faktisk ikke gentage ofte nok, hvordan din score påvirkes som et resultat af, hvilke beslutninger du tager på golfbanen.

Mange golfspillere har et stort fokus på længde. Hvis du er en af dem, skal du tænke hurtigt. Dette er et typisk eksempel, der får golfspillere til at sidde fast i deres nuværende handicap, uden at blive bedre. I stedet for længde, prøv at vælge en kølle, du er mere sikker med. For eksempel, hvis du har en afstand til greenen, hvor du kan nå op med en spoon, skal du altid tage en chance i dette slag. Det smartere valg, kan være at spille på en afstand, hvor du har et favoritjern tilbage og få den dermed tæt på hullet i stedet. Vælg altid den kølle i baggen, du altid slår med stor selvtillid og sikkerhed!

A: Risici alternativ

Risici alternativ

B: Sikkert alternativ

Sikkert alternativ

Forbedre dit spil, ved at prøve at finde en sikker og realistisk spilplan. Det er meget godt at holde styr på, hvor langt du slår med dine køller, og hvilke foretrukne dimensioner du har. Du kan måle afstanden til greenen og forhindringer med et golfur eller kikkert for bedre at optimere dit spil.

4. Du glemmer det grundlæggende i pres

Det er vigtigt, at du har rutiner, når du spiller golf. Det er let for sindet at dine rutiner forsvinder i løbet af runden, hvis du bliver nervøs eller hvis du ikke spiller som du plejer. Vi har alle været i situationen, da vi allerede tænker fem slag foran os. Derefter glemmer vi let vigtige grundlæggende ting og spiller ufokuseret.

Selv hvis du er en øvet golfspiller, skal du fokusere på en ting ad gangen. Det er godt at have indøvet en rutine, som du gentager før hvert slag. Dette fungerer som en psykologisk kur, der giver dig sikkerhed og pålidelighed. Husk også at holde dit udstyr i orden og stand. Det er vigtigt, at du passe på det udstyr, du spiller med. Er dit udstyr slidt? Har du gode golfhandsker der sidder som de skal?

Er der noget træningsudstyr, der kan hjælpe dig med at overvinde dine svagheder? Uanset om det er en dårlig bold eller et langsomt svingtempo, er der udstyr, der kan hjælpe dig. Der er også golfbolde der er designet til at kompensere for dine svagheder og maksimere dine styrker. Spiller du på den rigtige bold? Det er vigtigt, at du har en golfbold, der fungerer til dit golfspil (læs vores guide eller kontakt os for at finde den rigtige).

5. Du er for utålmodig

Alle golfspillere ønsker at forbedre deres handicap. Fortrinsvis uden anstrengelse og helst så hurtigt som muligt. Men som mange andre ting i livet, skal du gøre en indsats og arbejde hårdt for et lavere handicap. Alle med et lavt handicap har en golfhistorie at fortælle. Nogle gange har du oplevet at være på toppen i dit spil, men også ramme bunden. Dette er uundgåeligt på vej til dit mål, om at få et lavt handicap, så vær tålmodig, mens du arbejder på at udvikle dit golfspil. Fordi det betaler sig i sidste ende at arbejde hårdt for!

Golfspillere forbedre handicap

Inden for den næste sæson skal du sætte en klar og realistisk vision for dit spil. Hvad vil du og hvad kan du opnå? Hvordan skal du træne for at komme dertil? Bør fokus være på putte træning eller finjustere dine slag med driveren? Sørg for at varme godt op inden hver runde. Sørg for at booke et par timer med din lokale pro for at få en værdifuld feedback på dine svagheder og hvor du kan finde dit vækstpotentiale.

Så du må ikke give op, før du gennemgår alle faser i denne proces. Vær ikke for hård mod dig selv, men giv dig selv opmuntring ved, ikke at glemme dine fremskridt. Sammenlign aldrig dig selv med andre. God sæson og held og lykke!


Gå ikke glip af næste kampagne - tilmeld dig vores nyhedsbrev her!